fredag den 13. juni 2014

Perlebyg med spinatpesto, syrligt æble og salt bacon

Fantastisk middagssalat! Min hidtil mest vellykkede salat, der både mætter og er fuld af smag - man opfatter den næsten ikke som en salat pga. bidet fra den kogte perlebyg, der er vendt i en cremet spinatpesto komplementeret af syrlig Granny Smith og salt, røget bacon. Absolut uimodståelig og skal snart laves igen! 

Jeg er ikke fan af parmesan (traumatiseret fra tidligere madoplevelser) og har derfor brugt lidt revet mozzarella i pestoen. Nødder har jeg heller ikke brugt i min pesto - jeg overvejede det, men syntes egentlig at den var lækker som den var og valgte derfor nødderne fra.  

Jeg serverede den svagt lun, men tror at smagene vil gøre sig endnu bedre ved kold servering. 


2 personer
  • 1oo g ukogt perlebyg
  • 15o g god bacon i tern 
  • 1 Granny Smith æble
  • Græskarkerner 
 Pesto
  • 2 store håndfulde spinat
  • 1 håndfuld basilikum
  • 1 stort fed hvidløg
  • 3 spsk. revet mozzarellaost
  • 1½ spsk. citronsaft
  • Olivenolie
  • Salt og peber
Spinat og basilikum blev skyllet fri fra jord og lagt på et rent viskestykke for at suge det værste væde. Sammen med hvidløg blev spinat og basilikum kørt på en foodprocessor (kan sagtens lade sig gøre på en minihakker) og undervejs blev der tilføjet citronsaft, mozzarella, salt og peber. Justeres med olivenolie indtil der opnås en cremet konsistens - sættes på køl. 

Perlebyggen koges i 2o-25 minutter og skyldes herefter igennem med vand. Lad byggene køle og steg i mellemtiden baconternene sprøde - jeg vil klart anbefale at der investeres i et helt stykke røget bacon, som I selv skærer ud i tern. Smagsmæssigt giver det altså nogen ekstra, og købes det på tilbud, så skulle jeg mene at der også er lidt økonomi i det. 

Perlebyg vendes med den kolde pesto (vurder selv mængden af pesto mod mængden af perlebyg). Skær æblet ud i små bitte tern og vend dem i byggen. Fordeles på to tallerkner, drys med saltristede græskarkerner og sprød bacon 

Spis godt !

Bonus: Jeg forsøger i øjeblikket at holde lidt styr på kaloriebudget og fik regnet mig frem til et kalorieindhold på ca. 5oo kcal pr portion (opskriften udgør 2 portioner).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar