fredag den 23. august 2013

Sunde havrekager med mørk chokolade

En småkage lavet helt uden sukker og smør, og som kan varieres efter sæson


16-18 stk.
  • 2oo g havregryn
  • 5o g finthakkede mandler
  • 6o-1oo g 70 % chokolade
  • 2 bananer (ca. 2oog)
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • 1 spsk. citronsaft

Chokoladen hakkes groft og blandes med havregryn, finhakkede mandler og vaniljesukker. Med en gaffel moses bananerne på et spækbræt sammen med citronsaft, der sinker oxidationen, der giver bananerne en træls brun farve. Bananmosen kommes over i skålen med de tørre ingredienser. Blandes godt sammen. Jeg selv har det bedst med at have fingrene helt nede i dejen for at sikre at massen bliver nogenlunde ensartet, så jeg vipper hele molevitten ud på spækbrættet igen og ælter de sidste tørre ingredienser ordentligt ind.
Forvarm ovnen til 2oo grader C. Gør 2 bageplader klar med bagepapir. Igen med hænderne formes en rund frikkedelle-lignende kugle. Tryk den ud på bagepapiret og ret evt. kanterne til hvid du ønsker et ensartet resultat. Er du mere til det rå udtryk, så lad kanterne være som de er. Jeg fik i alt 17 stk.
Bag kagerne indtil de er sprøde og har fået mørkebrune kanter, ca. 15-18 minutter.
Nu påstår jeg jo at det er sunde småkager, derfor har jeg udregnet kalorieindholdet for at bevise det. En tilsvarende købesmåkage indeholder ofte omkring 5oo kcal pr. 1oo g. I min beregning har jeg taget udgangspunkt i, at man bruger 6o g chokolade. Desuden har jeg ikke medregnet vaniljesukker og citronsaft, da det drejer sig om så små mængder.
Jeg nåede frem til et kalorieindhold på ca. 39o kcal pr. 1oo g, hvilket groft sagt er 9o kcal pr. småkage . Men selvom det stadig er en forholdsvis kaloriestærk spise, så får du kalorierne fra sundere råvarer. Ingen fedt og ingen sukker - hvis man da ser bort fra chokoladen, men mørk chokolade skulle i begrænsede mængder jo have flere positive virkninger på din krop og øger desuden også sexlysten, så det kan vi vel hurtigt blive enige om ikke er helt skidt?
Til jul vil jeg forsøge mig med en variation af småkagen, hvor der desuden også er revet citronskal, et par riv muskat og tørrede tranebær i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar