søndag den 11. maj 2014

Livsglimt - genoplivning af gammel lænestol

For nyligt flyttede mine bedsteforældre fra deres gård og til et mindre parcelhus - dette resulterede i en stor sorteringsproces, hvor denne gammel lænestol blev tilovers - haps sagde det så - den tager jeg!


Ifølge mine bedsteforældre, så fik de lænsestolen for ca. 55 år siden af mine oldreforældre som havde haft den en årække før dette - så vi har sjusses os frem til, at stolen stammer tilbage fra omkring midt 40erne. Den har i længere tid stået til opbevaring i en gammel staldbygning og havde derfor også en del skrammer i træværket, som desuden også var ved at falde fra hinanden i limningen. 

Min kære far, som før har ompolstret en gammel lænestol fra min farfar af, gik i gang med at skille stolen helt ad, slibe alle træenheder for herefter at bejse og lakerer træet på ny og lime den sammen - og den er blevet så smuk!

Betrækket er det originale - og med tanke på alderen så fremstår det ret flot. Jeg skal dog på et tids- punkt forsøge at rense det, da jeg helst vil bevare det originale betræk - synes det er en ret fed polstring :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar